SÅ HÄR UPPSTOD IDÉN

IDÉN


Katarina Rönnbacka Nybäck fick idén till
att anlägga flowtrails på Kottaberget efter det att Sveaskog högg ner skogen på berget. Först då kunde lutningen överblickas och jämföras med andra framgångsrika områden, som tex Trysil i Norge. Katarina kontaktade Sveaskog, Tillväxtverket, Nora kommun och region Örebro län, och ett år efter första mötet fanns en lämplig utlysning för förstudien.


AVTAL MED SVEASKOG


Förstudien har lett fram till ett avtals-förslag med Sveaskog, hur lederna ska utformas och vad de kostar att bygga. Affärsmodellen har hämtat inspiration från Trysil i Norge, där man med en satsning på 19 milj nrk 2015 redan omsatte 136 milj nkr 2018. 

Vision

Att skapa cykelleder av typen flowtrails.
Uppförslederna byggs i serpentiner och så enkla och trevliga att du knappt tänker på att du cyklar uppför. När du kommer upp väljer du en led som passar din erfarnehet och börjar rulla utför med  en känsla av flow och flyt .
Det finns hittills inget område som är uppbyggt kring detta koncept i Sverige.
Som ett komplement finns 22 mil skyltade mtb-leder på naturliga stigar i området.

För vem?

De primära målgrupperna är nya till medelgoda cyklister, som barnfamiljer, kompisgäng och par i olika åldrar.
Området kommer också vara attraktivt för företag med kick-offer och andra aktiviteter för anställda. Lederna byggs i svårighetsgraden grönt till rött i första hand, vilket attraherar majoriteten av cyklisterna i Sverige. Teknikbanan kommer attrahera barn, unga och mer erfarna vuxna cyklister, såväl som den som vill förbättra sin teknik. Erfarenheter från det familjevänliga området Trysil med liknande målgrupp visar att det även attraherar de erfarna cyklisterna.

Varför Kottaberget?

  • Perfekt lutning för både uppför och nedför.
  • Stort stignätverk för annan cykling. 22 mil skyltade leder i anslutning till berget.
  • Bra geografiskt läge. Närhet till centrum i både Gyttorp, Nora och kulturreservatet Pershyttan.
  • Geografiskt läge i landet. Idag har vi förutom helg- och semesterbesökare dagsbesökare på mtb-lederna från tex Uppsala, Västerås, och Stockholm.
  • Brett utbud för barnfamiljen vad gäller andra aktiviteter.
  • Badplats vid foten av berget.
  • Lång säsong. Arenan kommer att kunna användas nästan året om.
  • Vi är inte beroende av en lift och dess öppettider.
  • Etablerat. Bergslagen cycling är redan etablerat som en cykeldestination i Sverige. Kottaberget blir det naturliga centrumet med en etablerad cykeluthyrning för utflykter till Ånnaboda, Hjulsjö och de andra destinationerna.

Vårt mål är att

  • skapa ett centrum för cykling i Bergslagen, i anslutning till Nora och Gyttorp där cykellederna är den primära besöksanledningen. Affärsidén är att bygga ett unikt cykelområde (som hittills inte finns i Sverige) för att kunna locka nya som vana cyklister.
  • göra cyklingen så rolig att man vill komma tillbaka gång på gång. Inom en radie på 20mil ska man besöka anläggningen flera gånger/år.
  • få minst 30 000 besökare årligen.
  • bygga så bra och roliga leder så att kringaktiviteter inte är nödvändiga, men att kringaktiviteter genererar ökad omsättning och lockar till fler nätter om de erbjuds.
  • presentera minst en nyhet eller förändring/förbättring varje år, som en ny led, ny ombyggnad, bättre parkering, toa, kiosk och så vidare.

NYA JOBB

På sikt kommer lederna att skapa nya jobb i Nora, Gyttorp och omnejd, framförallt inom besöksnäringen. Vi räknar med minst 30 000 besökare om året, då alla leder och teknikområde är klara, men även vid 10 000–15 000 besökare kommer verksamheter och nya jobb skapas i området. Under projekttiden har 6 nya företag med koppling till cykel bildats eller är på väg att bildas. Det handlar om ledbyggare, cykelguider, eventföretag och cykeluthyrare.



Övriga jobb och service som kommer att
behövas är:


  • Fler boendeanläggningar
  • Restauranger och fik
  • Verkstad och cykeluthyrning
  • Försäljning av cykelprodukter och reservdelar
  • Städpersonal (toaletter och område)
  • Ledbyggare och skötselpersonal för leder, teknikbana, grillplatser med mera
  • Ansvarig för försäljning av dagkort/system
    för försäljning

OMRÅDET

Bilderna nedan visar några av de planerade byggnationerna på nedanför berget. I anslutning till ledstarter och parkering kommer ett teknikområde byggas upp. Det är också inritat i förslaget var en eventuell stugby och ställplats med sjöutsikt kan byggas. 
Området delas av en veteranjärnväg och möten har genomförts med stiftelsen NBVJ för att diskutera gemensamma affärsmöjligheter, som cykel på tåg, sovvagnar och möjligheter till dressinåkning.


FINANSIERING


Byggfasen


Byggfasen kommer delvis finansierar med privata medel.

Inkomster från Kottabergetsvänner är tänkt som medel till  medfinansering för eventuella projektmedel.



Driftfasen


Drift, underhåll, betalning för arrende och avbetalning av lån kommer att bekostas av intäkterna från trailpass.

Preliminärt kommer ett dagkort kosta 110kr och ett årskort 800kr för vuxen. Barn upp till 10 år kommer att åka gratis.

PROCESS

TIDSLINJE

Arbetet med lederna är igång och vi bygger mer vartefter vi löser finansiering. Om du vill veta vad som gjorts så här långt, se planering och ritningar kan du ta reda på mer här. Målet är att ha 10 leder klara hösten 2024, med flera fullängdsleder och några kortare barnvänliga i botten av berget.

LEDDESIGN 

Lederna designas för att passa en bred målgrupp. Vi kommer att fokusera främst på blå leder, men även bygga några röda sektioner. Däremot byggs det in utmaningar för den erfarna cyklisten, som dubbelhopp, gaps, små utmaningar i kurvor med mera. För dig som inte gillar att hoppa är allt rullbart. Din fart och teknik gör skillnaden från blått till svart. 

HJÄLP

Du kan hjälpa till. Genom att bli stödmedlem, sponsra en bit av en led, en träkonstruktion eller varför inte hela området. Du kanske kan bidra med goda ideér till insamling av medel eller hugga tag i en kratta eller en hammare. Hör av dig till oss om du vill hjälpa till.