LEDERNA


På Kottaberget bygger vi flowtrails. Du kommer att cykla uppför på härligt slingrande leder. Väl på toppen väljer du nedfart efter svårighetsgrad. Vi kommer att följa svårighetsgraderna från grönt till rött, där grönt är lättast. I dagsläget planerar vi inte för svarta leder, utan vi kommer variera mellan gröna, blå och röda nedfarter. Delar av lederna kommer vara klara 2021 och hela arenan beräknas vara färdig till 2024. 


Lederna går på Sveaskog mark och tillståndet från markägaren har kommit till tack vare en förstudie där markägare, Nora kommun, Tillväxtverket, Jordbruksverket och region Örebro län samarbetat. Förstudien tog fram förslag på hur man kan anlägga ett cykelområde på ett hygge och i anslutning till ett fågelskyddsområde. Det här är vad förslaget mynnat ut i.....


Aktuellt just nu

Led 

Byggs

Längd 

Fallhöjd

Lutning

Åktid 

Hastighet

1

2024

940

60

6.4

2:15

25

2

2023

860

58

6.8

1:55

25

2,5

2023

500

38

7.5



3

Öppen

1440

70

5.7

3:27

25

4

2022

1760

70

4.8

5:17

20

U1

Öppen

1760

64

3.6



U2

2024

400

30

4.9



U3

2023

610

30

4.9



Fakta Kottaberget



  • Högsta åkhöjd ca 192möh
  • Lägsta åkhöjd ca 132möh
  • Fallhöjd ca 60m
  • Totallängd MTB spår ca 9500m
  • Längsta spår 1760m
  • Längsta åktid 05:17 i ca 20KM/h

AKTUELL STATUS

2022-08-17



Här berättar vi om vad som händer på lederna just nu. 

Är leden avspärrad med skyltar "Arbete pågår" får man inte cykla på leden. 


Hela led 3 är öppen från toppen till botten dvs det som är markerat blått på kartan nedan, vill du läsa mer om leden klicka här


Hela uppförsleden är öppen följ skyltar för uppförsled (grönt nedan).

HUR GÅR  LEDSKAPANDET  TILL?

Vi passerar olika markförhållande på vår väg från botten till toppen, bland annat Yoldiahavets strandlinje med klappersten. Principen är en ganska enkel, grävbort det organiska ytlgaret, fyll upp med nytt material från en lånegrop, få kontroll på vattnet och lägg på ett nytt ytalager om det behövs.


Titta på filmen så får ni en mer ingående förklaring.


Varför gräva med grävmaskin?

För att kunna erbjuda många besökare en bra upplevese utan sönderkörda leder är det en förutsättning att gräva fram lederna maskinellt.

IMG_20210408_174038162
IMG_20210310_143249900
IMG_20210311_095321430
IMG_20210306_125004617
IMG_20201006_154316503
IMG_20210303_145455197
IMG_20201229_134546111
IMG_20201229_140544782
IMG_20201213_143440977
IMG_20210414_135652486_HDR
IMG_20210419_120841633
IMG_20210420_112604555_HDR
IMG_20210421_154919626
IMG_20210421_175554177
IMG_20210424_164014312_HDR
IMG_20210422_173621823
IMG_20210427_134818730_HDR
IMG_20210428_101547644
IMG_20210428_151741564

PLANERAT MTB CENTER

TEKNIKBANA


I anslutning till ledstarter och parkering planeras det för en 22 000 kvadratmeter stor teknikbana. Här kommer du kunna öva dina färdigheter och finslipa tekniken i allt från kurvtagning till hopp. 

Grön till svart i svårighet.

CYKELUTHYRNING


På området kommer det finnas plats för en cykeluthyrare, verkstad och annan service. Är det du som vill driva den?



VETERANJÄRNVÄG


Precis nedanför berget finns en veteranjärnväg som kan ta dig och din cykel på tåget från Nora. det kommer att bli en del av en trevlig upplevelse. Just nu undersöker vi var cyklister och gångare ska kunna passera järnvägen.

PARKERING


Parkeringen är planerad för att ligga i anslutning till teknikbanan och ledstarterna. Parkeringen beräknas rymma cirka 260 bilar.