Led | Byggs | Gradering | Längd | Fallhöjd | Lutning | Åktid | Hastighet |
1 Anna | Öppen | Röd | 860 | 58 | 6.8 | 1:55 | 25 |
2 Nora | Öppen | Röd | 500 | 38 | 7.5 | ||
3 Kul Tur | Öppen | Blå | 1240 | 70 | 5.7 | 3:27 | 25 |
4 Ralph | Öppen | Blå | 500 | 70 | 4.8 | 5:17 | 20 |
5 Erskine | Öppen | Blå | 600 | 64 | 3.6 | ||
U1 Botten Upp | Öppen | Grön, Blå | 1760 | 64 | 3,8 | ||
U2 | öppen | 610 | 30 | 4.9 | |||
Rälsen (upp) | Öppen | Blå | 200 | ||||
Slukhålet | Öppen | Blå | 400 | ||||
Stationen | Öppen | Grön | 200 |
På Kottaberget bygger vi flowtrails.
Vi gräver fram lederna med grävmaskin för att få en slät och fin åkyta.
Du rullar utför leden utan att behöva trampa (och knappt bromsa). Doserade kurvor och små gupp gör att det skapas en känsla av flyt, eller flow. Downhill fast för alla. Uppförslederna byggs i serpentiner och så enkla och trevliga att du knappt tänker på att du cyklar uppför.
Vi bygger för dig som älskar att cykla, oavsett om du är stor eller liten, har en enkel eller avancerad cykel. Du måste bara orka cykla uppför, i alla fall en bit. För vi har ingen lift.
Lederna kommer ha olika längd och möjlighet att bara åka en bit av dem. Du cyklar uppför så långt du orkar.
Vi passerar olika markförhållande på vår väg från botten till toppen, bland annat Yoldiahavets strandlinje med klappersten. Principen är en ganska enkel, grävbort det organiska ytlgaret, fyll upp med nytt material från en lånegrop, få kontroll på vattnet och lägg på ett nytt ytalager om det behövs.
Titta på filmen så får ni en mer ingående förklaring.
Varför gräva med grävmaskin?
För att kunna erbjuda många besökare en bra upplevese utan sönderkörda leder är det en förutsättning att gräva fram lederna maskinellt.