På Kottaberget bygger vi flowtrails. Du kommer att cykla uppför på härligt slingrande leder. Väl på toppen väljer du nedfart efter svårighetsgrad. Vi kommer att följa svårighetsgraderna från grönt till rött, där grönt är lättast. I dagsläget planerar vi inte för svarta leder, utan vi kommer variera mellan gröna, blå och röda nedfarter. Delar av lederna kommer vara klara 2021 och hela arenan beräknas vara färdig till 2024.
Lederna går på Sveaskog mark och tillståndet från markägaren har kommit till tack vare en förstudie där markägare, Nora kommun, Tillväxtverket, Jordbruksverket och region Örebro län samarbetat. Förstudien tog fram förslag på hur man kan anlägga ett cykelområde på ett hygge och i anslutning till ett fågelskyddsområde. Det här är vad förslaget mynnat ut i....
Led | Längd | Fallhöjd | Lutning | Åktid | Hastighet |
1 | 940 | 60 | 6.4 | 2:15 | 25 |
2 | 860 | 58 | 6.8 | 1:55 | 25 |
2,5 | 500 | 38 | 7.5 | ||
3 | 1440 | 70 | 5.7 | 3:27 | 25 |
4 | 1760 | 70 | 4.8 | 5:17 | 20 |
U1 | 1760 | 64 | 3.6 | ||
U2 | 400 | 30 | 4.9 | ||
U3 | 610 | 30 | 4.9 |
Här berättar vi om vad som händer på lederna just nu.
Är leden avspärrad med skyltar "Arbete pågår" får man inte cykla på leden.
Den rosa delen visar vad som är cykelbart.
Nedförsleden är 750m och uppförsleden är 660m plus den befintliga stigen på mitten.
1 Tillfällig start
2 Uppleden är klar från det översta kalhygget till den tillfälliga starten. Det är lite blött fortfarande men cyklingsbart. Runt hällarna kommer det att bli en träbro så småningom.
Byggnation pågår av dew rosa lederna så att vi kommer få en hel uppförsled och en hel utförsled. båda blir ca 1500 m långa.
Följ oss på sociala medier för dagsaktuell uppdatering.
Vi passerar olika markförhållande på vår väg från botten till toppen, bland annat Yoldiahavets strandlinje med klappersten. Principen är en ganska enkel, grävbort det organiska ytlgaret, fyll upp med nytt material från en lånegrop, få kontroll på vattnet och lägg på ett nytt ytalager om det behövs.
Titta på filmen så får ni en mer ingående förklaring.
Varför gräva med grävmaskin?
För att kunna erbjuda många besökare en bra upplevese utan sönderkörda leder är det en förutsättning att gräva fram lederna maskinellt.