Katarina Rönnbacka Nybäck fick idén till
att anlägga flowtrails på Kottaberget efter det att Sveaskog högg ner skogen på berget. Först då kunde lutningen överblickas och jämföras med andra framgångsrika områden, som tex Trysil i Norge. Katarina kontaktade Sveaskog, Tillväxtverket, Nora kommun och region Örebro län, och ett år efter första mötet fanns en lämplig utlysning för förstudien.
Förstudien har lett fram till ett avtals-förslag med Sveaskog, hur lederna ska utformas och vad de kostar att bygga. Affärsmodellen har hämtat inspiration från Trysil i Norge, där man med en satsning på 19 milj nrk 2015 redan omsatte 136 milj nkr 2018.
Att skapa cykelleder av typen flowtrails.
Uppförslederna byggs i serpentiner och så enkla och trevliga att du knappt tänker på att du cyklar uppför. När du kommer upp väljer du en led som passar din erfarnehet och börjar rulla utför med en känsla av flow och flyt .
Det finns hittills inget område som är uppbyggt kring detta koncept i Sverige.
Som ett komplement finns 22 mil skyltade mtb-leder på naturliga stigar i området.
De primära målgrupperna är nya till medelgoda cyklister, som barnfamiljer, kompisgäng och par i olika åldrar.
Området kommer också vara attraktivt för företag med kick-offer och andra aktiviteter för anställda. Lederna byggs i svårighetsgraden grönt till rött i första hand, vilket attraherar majoriteten av cyklisterna i Sverige. Teknikbanan kommer attrahera barn, unga och mer erfarna vuxna cyklister, såväl som den som vill förbättra sin teknik. Erfarenheter från det familjevänliga området Trysil med liknande målgrupp visar att det även attraherar de erfarna cyklisterna.
På sikt kommer lederna att skapa nya jobb i Nora, Gyttorp och omnejd, framförallt inom besöksnäringen. Vi räknar med minst 30 000 besökare om året, då alla leder och teknikområde är klara, men även vid 10 000–15 000 besökare kommer verksamheter och nya jobb skapas i området. Under projekttiden har 6 nya företag med koppling till cykel bildats eller är på väg att bildas. Det handlar om ledbyggare, cykelguider, eventföretag och cykeluthyrare.
Bilderna nedan visar några av de planerade byggnationerna på nedanför berget. I anslutning till ledstarter och parkering kommer ett teknikområde byggas upp. Det är också inritat i förslaget var en eventuell stugby och ställplats med sjöutsikt kan byggas.
Området delas av en veteranjärnväg och möten har genomförts med stiftelsen NBVJ för att diskutera gemensamma affärsmöjligheter, som cykel på tåg, sovvagnar och möjligheter till dressinåkning.
Byggfasen kommer delvis finansierar med privata medel.
Inkomster från Kottabergetsvänner är tänkt som medel till medfinansering för eventuella projektmedel.
Drift, underhåll, betalning för arrende och avbetalning av lån kommer att bekostas av intäkterna från trailpass.
Preliminärt kommer ett dagkort kosta 110kr och ett årskort 800kr för vuxen. Barn upp till 10 år kommer att åka gratis.
Arbetet med lederna är igång och vi bygger mer vartefter vi löser finansiering. Om du vill veta vad som gjorts så här långt, se planering och ritningar kan du ta reda på mer här. Målet är att ha 10 leder klara hösten 2024, med flera fullängdsleder och några kortare barnvänliga i botten av berget.
Lederna designas för att passa en bred målgrupp. Vi kommer att fokusera främst på blå leder, men även bygga några röda sektioner. Däremot byggs det in utmaningar för den erfarna cyklisten, som dubbelhopp, gaps, små utmaningar i kurvor med mera. För dig som inte gillar att hoppa är allt rullbart. Din fart och teknik gör skillnaden från blått till svart.
Du kan hjälpa till. Genom att bli stödmedlem, sponsra en bit av en led, en träkonstruktion eller varför inte hela området. Du kanske kan bidra med goda ideér till insamling av medel eller hugga tag i en kratta eller en hammare. Hör av dig till oss om du vill hjälpa till.